Travel ~ A week on Bali with my dad and boyfriend

Hey hallo daar! Het is alweer een tijdje geleden dat ik iets geschreven heb dus het werd weer eens tijd om een beetje een update te geven. De WiFi op dit heerlijke eiland Bali is niet helemaal top. Dit is niet echt prettig als je een vlog wil uploaden, en daarom heb ik er 2 weken over gedaan om de vlog van week 10 van Thailand online te zetten. Omdat het dus nog wel even duurt voordat jullie de vlog van de week met papa en Floris zien wilde ik natuurlijk wel even foto’s en tips delen.

Hey hello there! It’s already a while ago that I wrote something so I thought it would be time to give you a little update. The WiFi on this beautiful island Bali is not so very super. This is not nice when you want to upload a vlog, and that’s why, finally, after 2 weeks I uploaded the vlog of week 10 of Thailand. So, the vlog of the week that my dad and Floris stayed here will take a little while to come online, but I wanted to share some pictures and tips.

Tijdens de fieldtrip naar een rijstvel en Balinese community // During the fieldtrip to a ricefield and Balinese community

Dus, vorige week kwamen papa en Floris aan op Bali nadat ik ze voor 11 weken niet gezien had. Omdat ik vrijdag nog een fieldtrip had met school en daardoor iets later was zat ik nog in de taxi toen ze geland waren, dus was het spannend of ik ze wel kon opvangen. Maar eenmaal aan de uitgang van de irritante aankomst op Bali (eerst een hele rij mannetjes met bordjes van bijna elk hotel hier op Bali) moest ik nog eens ontzettend lang wachten terwijl ik alleen maar zenuwachtiger werd. Ik kon mijn enthousiasme dus ook niet inhouden toen ze er eindelijk waren en heb ze eindelijk weer kunnen knuffelen.

So, last week my dad and Floris came to Bali after I missed them for 11 weeks. Because I had a fieldtrip on Friday with school I was a little bit late and still in the taxi when they already landed, so I was scared whether I could be there at the right moment. But once at the exit of the annoying entrance to Bali (first you see a very big crowd of people with signs of every hotel on Bali) I had to wait very long while I became more nervous. So when they came out I couldn’t hide my excitement and finally hugged them again.

Day 1 – Exploring Ubud

Zonder plan hebben we de eigenaar van de villa (Wayan, zo heten ze overigens bijna allemaal hier op Bali want het eerste kind krijgt de naam Wayan of Putu) gevraagd om ons naar Ubud te brengen. We werden afgezet bij de Royal Palace, ik had het misschien wat luxer verwacht maar je zag wel echt dat hier een rijke familie woont.

Without any plan we asked the owner of the villa (Wayan, this name is commonly used as the first child on Bali is name either Wayan or Putu) to bring us to Ubud. He left us at the Royal Palace, I may expected something more luxurious but you could see that a rich family lives here.

DSC01350DSC01365IMG_0052

Op zoek naar Ubud’s water tempel kwamen we een bordje tegen: rice field 50 meters. We liepen door een soort steegje langs wat woningen (denk ik) en kwamen ineens uit op een heel groot rijstveld waar het opeens heel rustig was. Echt suuuper tof! Hier hebben we bij een restaurantje even een smoothie gedronken en loempia’s gegeten.

While looking for Ubud’s water temple we saw a sign: rice field 50 meters. We walked through a little ally along some houses (I think) and then suddenly there was a very big rice field where it was very quiet. It was so cool! Here we went to a little restaurant to drink a smoothie and eat loempia’s.

Dit is dus de water tempel waar we naar op zoek waren, genaamd Pura Taman Saraswati met allemaal lotussen ervoor. We konden er verder niet in maar heel cool om te zien.

So this is the water temple we were searching for, called Pura Taman Saraswati with a lot of lotus flowers in front. We could not enter or anything but it looked very nice.

We zijn ook nog de Sacred Monkey Forest Sanctuary in geweest. Floris zei op een gegeven moment: wow, we zijn gewoon in de jungle, dat is cool! Het was ook echt heel leuk om te zien, mijn dropjes werden alleen wel bijna gestolen.

We also went to the Sacred Monkey Forest Sanctuary in the center of Ubud (everything is very easy to reach here). Floris said at a certain moment: wow, we are in a jungle, this is so cool! It was very nice to see, only my liquorice almost got stolen.

Day 2 – Waterfall & Balinese dance

Onder deze enorme waterval gezwommen waar de stroming super sterk was en toen ik thuis kwam had ik enorm veel steentjes in mijn bikini haha!

We swam under this huge waterfall (well, highest I’ve ever seen I think) where the current was and when we came home I had a lot of little stones in my bikini haha!

’s Avonds bracht Wayan ons naar een Kegak & Fire dance voorstelling gebracht. Heel bijzonder en apart. Ze hadden super toffe kostuums aan en vertelden een verhaal door middel van a capella muziek, dans en emoties tonen.

In the evening Wayan brought us to a Kegak & Fire dance performance. Very special and strange in some way. They wore very cool costumes and told a story by making music with their mouths, dancing and emotions.

Day 3 – Pura Besakih

DSC01462DSC01458DSC01467DSC01507

Maandag gingen we naar de moeder tempel der tempels hier op Bali. Ik heb in totaal maar iets van 10 toeristen gezien, want er was een Hindoeïstisch festival gaande. Allemaal Indonesiërs, ook van andere eilanden, gekleed in wit en vooral geel met offers werden gezegend bij de verschillende priesters (als ik het goed zeg). Overal rook het naar wierook en gerookt eten. Heel gaaf om mee te maken terwijl er zo’n festival bezig is.

On Monday we went to the mother temple of temple here on Bali. In total, I’ve seen about 10 tourists, because there was a Hinduistic festival going on. Everywhere Indonesian people, also from other islands, dressed in white and especially yellow with offerings were blesses by priests (if I tell it correctly). Everywhere you could smell incense the and smoked food. Beautiful to experience such a festival in a temple here.

Day 4 – Warung Enak & Balinese outfit

DSC01548 2DSC01559

Iedereen hier op de lokale markt schreeuwt heel opdringerig welke dingen ze hebben naar toeristen, maar als wij dan selfie stick terug zeggen is er niemand meer die tegen je praat, omdat ze het niet hebben. Wat?! Een markt zonder selfie stick maar met heel veel andere toeristische troep. Ik hou ervan!

Ons favoriete restaurantje: Warung Enak! Zeker een aanrader als je in Ubud bent. Oh en papa had een Balinese outfit gekocht voor een nieuw typetje.

Everyone here on the local market shouts very intrusive which things they have to tourists, but if we say selfie stick back there is no one that talks to you anymore, because they don’t have it. What?! A market without selfie stick but with a lot of other touristic junk. I love it!

Our favourite restaurant: Warung Enak! Surely recommend this to you if you are in Ubud. Oh and my dad bought a Balinese outfit for a new personality

Day 5 – Mount Batur

IMG_0089IMG_0110IMG_0096IMG_0126

Het was zwaar, 2 uur omhoog klimmen via een pad met allemaal stenen, maar zeker de moeite waard! De foto’s vertellen genoeg.

It was tough, 2 hours of climbing via a way with only stones, but surely worth the effort! The pictures tell enough.

Day 6 – Piña Colada’s on the beach

We gingen naar Denpasar, omdat ik mijn hotelkamer wilde laten zien aan papa en Floris en daarna hebben we wat gegeten op het strand van Sanur.

We went to Denpasar because I wanted to show my hotel room to my dad and Floris and after that we went to Sanur to eat at the beach.

Ik dacht dat ik een rat zag toen we thuiskwamen, dus papa en Floris gingen erachteraan. Bleek dat er helemaal niks zat?!

Day 7 – Bike tour

DSC01726DSC01711DSC01696

Vrijdag gingen we een bike tour doen door Ubud. Eerst naar een koffie plantage om koffie te proeven, daarna foto’s maken bij het uitzicht op de Mount Batur en daarna berg afwaarts fietsen door de off-road jungle. Ik vond het best eng, papa deed alsof hij de Tour de France aan het fietsen was.

On Friday we did a bike tour through Ubud. First we went to a coffee plantage to taste coffee, after that we made pictures with the Mount Batur view and after that we went biking downhill through the off-road jungle. I found it kind of scary, and dad biked like he was in the Tour de France.

Day 8 – Nusa Lembongan

Floris wilde heel graag nog wit strand en blauw water zien en omdat Bali een vulkanisch eiland is heb je dat hier niet. Daarom gingen we naar het dichtstbijzijnde eiland Nusa Lembongan. We hadden er in totaal maar 3,5 uur, maar we hebben Dream Beach gezien en een cocktail gedronken!

Floris really wanted to see white beach and blue water and because Bali is a vulcanic island this is not on Bali. That is why we went to the closest island Nusa Lembongan. We had in total about 3,5 hours, but we saw Dream Beach and drank a cocktail!

DSC01750DSC01747DSC01744

’s Avonds hebben we weer heerlijk mijn verjaardagsdiner bij ons favoriete restaurantje gegeten 😀

In the evening we ate my birthday dinner at our favourite restaurant again 😀

Day 9 – Happy birthday to meeeee!

Zondag was ik jarig! Papa had alles super mooi versierd en we hadden het de vorige avond al uitgebreid gevierd. 20 alweer, best gek. Het was wel heel erg dubbel want ’s ochtends bracht ik Floris en papa weg naar het vliegveld en ’s middags zat ik alleen weer terug in het hotel. Gelukkig waren er veel lieve berichtjes en heb ik lekker gechillt aan het zwembad.

Sunday was my birthday! Dad decorated everything and we celebrated it already the evening before. 20, that is crazy. It was very weird because in the morning I brought Floris and my dad to the airport again and in the afternoon I was alone back at my hotel. Luckily I got a lot of lovely messages and chilled at the pool.

Ik heb echt zo’n fijne week gehad en ben gewoon nog steeds aan het nagenieten. Zeker als je zo lang weg bent geeft het weer even kracht en positieve energie dat ze hier zijn geweest en door de gesprekken die we hebben gehad. Ik hou van jullie!! ❤️❤️

I’ve had such a lovely week and am still enjoying the memories? (there is no English word for nagenieten, this is stupid). Certainly when you are away for this long it gave me power and positive energy that they were here and by the conversations we had. I love you!! ❤️❤️